Förstafemman

Presenterar här och nu mitt förslag på min förstafemma när nu första uppehållet i serien stundar, kanske blir det så att jag kör vidare med en till under juluppehållet och en till OS uppehållet och en sista när säsongen är över, vi får se. Detta är min åsikt och mina tankar och bedömningar. Men det kan vara allt ifrån ledargestalt till en poängkung, valet är ert. Själv tänker jag inte enbart välja de s.k stjärnorna. Men kommentera gärna och skriv ner ditt förslag. Man kan ju givetvis ta hela Hv´s förstafemma för den är ju hur bra som helst, men tänkte själv sprida ut det lite mer.

Målvakt: Jakob Markström 

Kommentar: Har man spelat 15 matcher och har en räddningsprocent på 92,2% och spelar i ett lag som ligger för stunden på 10:e plats i tabellen tycker jag det tyder på ett mycket starkt målvaktsspel. Jakob slog ju som bekant igenom redan ifjol och är fortfarande bara 19 år ung. Han vinner många matcher för Brynäs med sitt stabila målvaktsspel, han är så otroligt lugn i sina ageranden. Tror utan tvekan att Jakob är en kommande stormålvakt. Litet minus får han för förra säsongens uteblivande fight mot våran Penker;). 

Back 1:
David Petrasek

Kommentar: Hv71´s poängsprutande back är ju ett ganska självskrivet val. Ger alltid 100% för laget. Mycket förvånande tycker jag att han inte blev uttagen till Karjala Tournament. Han får ju som bekant mycket istid i powerplay som ju självklart också speglar hans poängskörd så här långt 15 matcher och 24 poäng samt +13 i plus/minus statistiken, inte illa. Han har ett oerhört bra skott och träffar ofta mål. Hans plats i min drömfemma känns ganska given.

Back 2: Dominik Granak 

Kommentar: Rögles nyförvärv från Färjestad och ersättaren till Kenny (även om ingen kan ersätta honom i våra ögon så var det nog ändå så han var tänkt av R.H). Tycker jag gjort det med bravur. Visst visste man att Granak var en duktig back, men spelar man i ett lag som Färjestad fullt av profiler är det inte alltid att vissa spelare syns på det sättet som Granak gjort i Rögle. Det har blivit 9 poäng från hans klubba så här långt på 15 matcher och +3. Då ska man ha i åtanke att man inte kan jämföra honom med Petrasek som spelar i favoritlaget enl. experterna utan i Rögle som bara ska åka ur också enl. experterna. Han spelar 5 mot 5, powerplay och boxplay och snittar 24.11 minuter per match. Det tyder på att detta är en klassback enligt mig. Väldigt placeringssäker, passningsskicklig och bra på rören samt ett hyfsat skott.

FW: Marcus Krüger

Kommentar: Elitseriens utropstecken så här långt. Fortsätter han leverera är han nog en mycket het kandidat till utmärkelsen årets rookie. Marcus är bara 19 år gammal och gjorde debut i Djurgårdens a-lag förra säsongen. Han spelade då 15 matcher och gjorde 4 poäng. I år har Marcus spelat samtliga matcher och skrapat ihop utmärkta 18 poäng och har +8 i plus/minus statistiken. Han besitter ett fint spelsinne och tar även ett bra ansvar i defensiven. Marcus har defenitivt fått sitt genombrott denna säsong, hur det sen slutar om han kan hålla denna nivån är väl lite svårt att sia om. Även om han inte gjorde någon jättematch mot Rögle när jag såg honom så har han gjort det förbannat bra så här långt i mitt tycke.

C:
Johan Davidsson

Kommentar: Varje lags drömspelare tror jag. Oerhört lojal lagspelare som också ger allt alltid. Etta i poängligan så här långt med fina 27 poäng på 16 matcher och tvåa i plus/minus statistiken på +10. Har oerhört bra blick för spelet och är passningsgeniet i Hv´s första uppställning i powerplay. Hans skridskoåkning är bländande, man skulle väl kunna säga att han behärskar hela registret förutom det fysiska spelet. Därav att han aldrig lyckades i NHL tror jag. Ett självklart val i en drömfemma.

HF: Mats Zuccarello Aasen

Kommentar:Den lille norrmannen i Modo producerar poäng och är om ingen gått om honom de senaste omgångarna den spelare som tacklas mest i hela elitserien sina 171cm och 73kg till trots. När allt verkar gå åt skogen i Ö-vik så producerar han ändå poäng, 20 poäng har det blivit på 16 matcher hitills och +1, men den sista siffran får man kanske ha lite överseelse med eftersom att Modo ligger där de ligger i tabellen. Tror hade Mats spelat i exempelvis Hv hade kanske både poängskörd och + statistiken varit ännu lite bättre. Han är en riktig liten trollgubbe och har väl ibland jämförts med landsmannen Espen "Schampo" Knutsen tack vare sin spelförstålse. Lite sämre defensivt men med Davidsson och Krüger vid sin sida är jag inte orolig.

Där var min femma nu vill jag se eran, ni läsare  kan säkert göra både bättre och sämre förstafemmor:).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0